onsdag 20 augusti 2014

Njutbart pass på gymmet

Jag vet. Antingen så tänker man att det väl för f-n inte kan vara njutbart på gymmet eller så tänker man att det ska vara smärta och svett och mjölksyra rakt igenom. Fast ibland - som i dag - kan ett relativt tungt pass ändå upplevas som njutbart. Dels för att jag inte hade nån press på mig varken tidsmässigt eller prestationsmässigt, och dels för att det var rätt så tomt och lugnt i lokalerna. Ytterligare en faktor var att jag bara tränade sånt som jag tycker är kul (vilket inte innebär att jag bara tränar sånt jag är bra på, dock).

Det är fortfarande stelt och ömt i lårmusklerna efter i lördags, det måste vara rekord i träningsvärk. Joakim och jag har försökt komma på VAD det är som har gjort att vi båda två har varit så handikappade. Jag har ju nästan alltid träningsvärk nånstans men för Joakim är den betydligt mera sällsynt så han blev nog lite mer överraskad. Gemensamt har vi kommit fram till att det förmodligen dels var alla instabila övningar (X-Cord, sloshballs, sloshbags) och dels alla explosiva hopp och sånt som har skrämt upp våra stackars benmuskler. Nu kan jag åtminstone gå någorlunda normalt i stället för att se ut som en stupfull anka som har bajsat på sig så det finns hopp om att benen blir normaliserade igen under veckan!

Med dessa förutsättningar satte jag ihop ett lite snällare pass som inte innefattade supertunga benövningar och inte heller ställde stora krav på explosivitet och koordination. Det blev superset med overhead squats och enbensmarklyft följt av några set hyfsat lätta frivändningar med fokus på att våga "tappa" stången och fånga den på axlar/överarmar. Jag byggde på med kabelrodd med smalt grepp och helt vanliga latsdrag. Sen skuttade jag ner i buren för att jobba lite rotation. Vanlig rotation med skivstång, situps med pullover och russian twist, och ballslams mot vägg i sidled. Som avslut greppade jag TRX'en och körde tre supersets med armhävningar och liggande rodd.

Stretch, dusch, en runda i mataffären och lunch passade bra sedan och nu ska jag mest bara slappa tills det är dags för NMT i kväll. Comeback från semestern och deltagarna har ett kul pass att se fram emot!

Inga kommentarer: