måndag 1 september 2014

September Igen

"September Igen" är min absoluta favoritlåt på hösten - en gammal sak av Viktoria Tolstoy som jag aldrig lyckats hitta på nätet. Tur att man har en gammal cd-skiva att lyssna på!

I år går jag in i september full av blåmärken och med massiv träningsvärk. Full av hopp och nyfikenhet inför höstens stundande utmaningar. Det kommer hända massor på tränings-, jobb- och utbildningsfronten och trots att jag inte deltar i så många lopp som förra året är kalendern rätt så späckad redan. Tyvärr blev min planerade löptränarutbildning inställd pga för få deltagare men det kommer förhoppningsvis en ny chans lite längre fram. Och en obokad helg är just nu en bra grej faktiskt...

September innebär för mig sen jag började plugga nån slags nystart. Tillbaka till rutinerna efter sommar och ledighet eller andra aktiviteter än vanligt. Ett tillfälle att fundera på vilka rutiner och vanor som är bra, vilka man kanske ska ändra på och om man ska ta chansen att träna på en ny vana. När vi jobbar med feedback på jobbet har vi ibland använt mallen "börja med, sluta med, fortsätt med". Så jag tänker att jag ska ge mig själv lite feedback.

Den här hösten ska jag....

Börja med:
  • Att planera maten (igen). Den här veckan har vi matkasse och det underlättar nåt enormt men det skulle göra livet betydligt enklare om vi lyckades knåpa ihop en veckomatsedel oftare eller bestämde oss för att ha matkasse varannan vecka. Jag har varit lite släpphänt med matplaneringen ett bra tag "för det går ju ändå" men det går inte att komma ifrån att vardagen flyter smidigare när jag har lite koll.
  • Att lämna tv'en en timme innan läggdags om inte det går nåt program jag absolut vill titta på. Jag sover mycket bättre om jag inte tittar på tv precis innan jag lägger mig.
  • Att packa upp mina väskor senast dagen efter en resa i stället för att låta dem stå och drälla i en evighet. 

Sluta med:
  • Att lämna köket ostädat på morgonen. Det tar max 2 minuter att diska undan grötkastrullen och det är mycket trevligare att komma hem till. Hur svårt kan det vara att prioritera?
  • Ostbågar. Not a good addiction. Måste finnas nåt bättre att mumsa på. Med lite mer näringskvalitet.
  • Läsk på vardagar. Onödigt. Vatten och bubbelvatten är gott och bättre för kroppen - en läsk på helger ibland kan få slinka ner.

Fortsätta med:
  • Att packa väska och lägga fram kläder kvällen innan
  • Att packa ner ett förmiddagsmellis på morgonen så jag inte svälter ihjäl
  • Att vila när jag känner att jag behöver det och inte när omvärlden tycker att jag borde!
Det bästa med att helgens löpkurs ställdes in är att jag inte behöver stressa över att klämma in alla nyckelpass från löpschemat. Jag hade tänkt tvinga mig ut på 40 min lätt distans i dag men är totalt o-sugen och kroppen känns inte redo för det. Skönt då att veta att jag nog hinner med veckans träningsdos även om jag tar en extra vilodag!

Inga kommentarer: