lördag 10 december 2016

Jag har en plan!

Dagen i dag har spenderats i lugn och ro rent fysiskt men med full fart på hjärnkontoret. Medan jag har tassat runt och plockat undan, diskat, packat upp det sista från förra veckans resa, tvättat, kammat katter m.m. har hjärnan arbetat och under eftermiddagen satte jag mig med en mugg te och satte ihop målsättningar och en plan för första kvartalet av 2017. Jag ger mig själv de extra veckorna i december som en kom-igång-period för att känna lite på planeringen och kanske justera lite här och var.

Nya målsättningar alltså, inspirerade av Atletveckan och Gyulas tankar om att träna fem olika element - men också med mitt eget "tänk" bakom. Till viss del ett förändrat sätt att träna på, lite annorlunda upplägg på träningspassen, för att känna på om det funkar för mig. Utvärdering alltså i slutet av mars.

Styrka – få rutin på tunga lyft (100-75-50) samt klara 2 strikta chins
Uthållighet – simma 500 m utan paus, springa 15 km
Rörlighet – wall angels, yoga 3 x/vecka
Koordination – handstående 45 sek, klara kråkan
Snabbhet – boxjump 70 cm, 400 m 1:30, 10 m på 5 jämfotahopp

Vissa av de här målen hänger ihop. Blir jag så stark att jag fixar 100 kg i marklyft, 75 kg i knäböj och 50 kg i bänkpress (igen, för jag HAR ju varit där på alla tre) så kommer även löpningen gå lättare. Får jag lite rutin på boxjumps kommer även jämfotahoppen lossna och ge mig de där extra centimetrarna jag önskar mig och så får jag bättre förutsättningar både för långlöpningen och 400 m. 

Rörligheten har inga konkreta mål just nu annat än att jag ska klara av att göra wall angels till 100% (just nu är det kanske 85% och vänster axel är inte riktigt med) och fortsätta yoga tre gånger i veckan. I samband med yogan ska jag träna på handstående och kråkan men dessa två är också enkla att klämma in fem minuter här och var när andan faller på. 

Jag har designat en träningsvecka som innefattar sex pass - tre gympass, två löppass, ett simpass. Det är tänkt så att två kan läggas på samma dag om det skulle behövas vilket ger tillräckligt med utrymme för återhämtning. Så nu är det alltså bara att knyta skorna och tugga på, som Gyula säger ;-)

Inga kommentarer: