söndag 25 december 2016

Julmat = extra energi. Rätt ut i biceps :-) Namaste.

Efter en i särklass lugn förmiddag med sovmorgon och soffhäng stoppade vi i oss julrester till lunch och packade sedan träningsväskorna och styrde mot gymmet. Där var det inte mycket action så vi hade lugn och ro för träningen - det var väl på sin höjd 2 personer till som tränade...

Jag hade siktat in mig på överkroppspasset i dag eftersom jag redan har klarat av rygg/mage och ben. Egentligen var jag inte särskilt pepp men det tog sig, kan man säga. Jag värmde upp med 1000 m rodd och rörlighetsövningar innan jag körde lite aktivering av rotatorcuff för att förbereda kroppen.

Bänkpress nästa. Efter två teknikset lastade jag glatt stången med två tior och tänkte att jag klarar 5 x 5 repetitioner med 40 kg. Jag var tydligen lite överoptimistisk där, för det blev... sådär. En femma, en fyra, två treor, och på sista set bestämde jag helt enkelt att lasta av till 35 kg för att få köra fem repetitioner med schysst djup. Jag har långt till forna tiders styrka i bänken alltså :-( men den som jobbar hårt får resultat, det vet jag.

Vidare till militärpressen, en äkta hatövning. Joakim skrattar åt mig när jag lastar pyttevikter på stången och krigar som en galning för att få upp 23½ små ynkliga kilon men det kan inte hjälpas, jag får ju gräva där jag står!

Jag kompletterade med lutade hantelflyes och de underbara sidolyften i dropset. Hej mjölksyra :-) Plågade mig sedan igenom en tabata-omgång med smala armhävningar på bosu (jag ångrade det senare på dagen) och så roade jag mig med helt onödiga men kul tricepspressar och bicepscurls. För att jag kan. Dusch, hem, te och mjuk pepparkaka med brieost.

Sen var det ju dags att inleda #21dagarmedyoga. Det var då jag ångrade att jag hade mördat mina triceps. Solhälsningar innebär ju att man sänker sig långsamt mot golvet i typ en smal armhävning och ehm.... vi kan väl bara säga att det blev sådär kontrollerat i dag?!?! ;-) Hursomhelst var det i vanlig ordning skönt att återkomma till mattan, jag har slarvat med yogan de senaste veckorna och det märks både här och var. Om du vill haka på så hinner du - här! Eller så hittar du Annas filmer på hennes youtube-kanal. Fast jag tycker det är en fördel att köra utmaningen precis just nu när Anna driver den och jag får ett påminnelsemail varje dag. Det blir lättare att inte tappa bort yogan då. Om man - som jag - är en motvillig yogi så är det helt klart en fördel.

Tränad och yogad tog jag tag i att laga mat, spenatfrittata med resten av julbordets rökta lax tyckte vi var ett bra alternativ i dag. I morgon ska jag ge mig ut i blåsten och springa backar!

Inga kommentarer: