lördag 7 januari 2017

Den perfekta lördagen?

Jamen nästan så. Klockan halv tre hade jag avverkat en löprunda, ett gympass, en lunch och en storhandling. Plus köpt klippkort till simhallen. Bra va?

Det ryktades ju om snöfall i går och eftersom jag är en hopplös vinter-romantiker så drömde jag om stora, mjuka snöflingor, 3 cm dämpande nysnö och tyst morgontass i vinterlandskap. Det blev inte riktigt så. I stället fick jag ett yrväder av små sylvassa korn som bet i kinderna och bara la sig på marken för att den var ordentligt kall efter de senaste dagarnas minusgrader.... Men ut skulle jag lik förbaskat medan Joakim var iväg och åt frukost med sitt grabbgäng så jag värmde mig med en mugg te, sprang 4 km i yrvädret och kom hem och drack mera te. Så var det med den vintern...

Joakim kom hem och vi packade väskorna och drog mot gymmet. Därnere regnade det och la sig som en tunn ishinna på asfalt och snö. Inte mysigt! Men varmt och gott inne i gymmet och lagom befolkat sådär en lördag i januari. Jag skulle ägna mig åt rygg och mage och kom på i bilen att det innebär ju chins och frivändningar. Blörk ;-) Jag var extra noga med uppvärmningen eftersom ena axeln var stökig häromdagen, så jag rodde 1000 m, körde lite rörlighet och fyllde sen på med axelrotationer och lättare latsdrag. Smithen var upptagen så jag fick börja med frivändningarna och krigade mig igenom 5 x 5 med 32 kg. Måste våga öka nästa vecka! Sedan chins, samma sak där - dags för ett lättare gummiband om det ska bli nån utveckling.

Med de tunga övningarna överstökade körde jag liggande kabelrodd och diagonallyft på bollen. Diagonaldrag knä till armbåge med händerna på bosu, en tabata med atomic situps och min egen "plankbuffé" också enligt tabata-protokollet. Sen tränade jag lite på "kråkan" och så hjälpte Joakim mig träna på handstående som faktiskt går bättre. Om jag bara skulle våga träna när jag är själv också skulle det bli ännu bättre, men jag har en plan. Yogobe har nämligen en hel radda nya teknikvideos för handstående som jag ska arbeta mig igenom de kommande veckorna har jag tänkt!

En dusch, och så åkte vi bort till simhallen för att jag skulle fixa klippkort till badet. Jag har bestämt att simma en gång i veckan och behövde röja undan ursäkter, så nu är kortet (som är ett armband med chip) fixat och packat i min "simpåse" tillsammans med baddräkt, simglasögon och badmössa. Bara att peta ner i väskan när det är simdags.

Eftersom vi var hungriga åkte vi till köpcentrat och åt asiatisk lunch och så handlade vi det vi behöver för resten av helgen plus mat att förbereda till mig till nästa vecka så jag slipper fundera så mycket. Vid två var vi hemma och då var liksom alla dagens "måsten" avklarade utom yogapasset då!

Joakim ägnade sig åt att packa alla sina militäriska grejer och vika dem på rätt sätt och räkna dem och vad han nu gör för att få ordning på sakerna. Jag drack te och klappade katter ;-) och så rullade jag ut yogamattan och gjorde dagens pass. Ett skönt flödande pass med lite höftböjarstretch, rotationer och "örnen" som jag gillar. Sen var det inte mer kvar än att fira lördag i vanlig ordning - mat, lite gott i glaset och Gladiatorerna. Finfint. I morgon blir det Foodprep Sunday!

Inga kommentarer: