lördag 14 januari 2017

Ultratankar pågår

Jag är så otroligt sugen på att springa ultra igen. Tjejmarathon, såklart. Förra året fanns det ju inte en chans och året innan gick det i stöpet. Men nu då? Hälsenan verkar hålla ihop så länge jag tejpar upp fotvalvet så nu försöker jag jobba in mer och mer löpning i vardagen, transportspringa när möjlighet finns och sånt.

I dag var det också dags för lite ultraförberedelse. Joakim var sugen på NMT och jag hakade på. Examenspass för ny instruktörskandidat, fruset och hårt och isigt i marken. Inte skönt nånstans. Det gick egentligen ganska bra fast vi körde i högt tempo men emellanåt sa astmalungorna ifrån. Och så skulle vi göra vindrutetorkaren på en knölig gräsplan och jag slog i en ryggkota i nån knöl så förbaskat hårt så jag såg stjärnor. Samlade mig och krigade mig gråtfärdig igenom övningen men hatade det så jävla mycket just då. Bygga pannben. Backintervaller sen med pipiga lungor, noll syre och höga mjölksyrenivåer i låren alltså... Men allt har ett slut och således också tuffa NMT-pass!

Åkte hem och åt lunch och drack te och laddade om. Jag är med i en bootcamp-utmaning på nätet dessa veckor som handlar om att äta vettigt och göra en träningsutmaning varje dag. Dagens utmaning var ett intervallpass på en timme - 20 x 1 min hårt, 2 min aktiv vila. Jag omsatte det till löpning och rask promenad och gav mig ut efter att ha idisslat lunchen i en timme. Det var ett effektivt sätt att hantera 9 km på i alla fall och även om jag var trött och sliten så gick det bitvis och på flacken att komma upp i 4:15-4:30 i några av intervallerna. Efter 11 intervaller var jag vid "Kossabacken" så då drog jag 5 st backintervaller där och sen gjorde jag de sista som hemväg. Givetvis blev det 21 i stället för 20 för när min intervalltimer blåser av efter sista intervallen springer jag ju glatt iväg på reflex....

Medan jag sprang i backen tänkte jag att just sånt här, det är bra ultraträning. Trötta ut sig med lite högintensivt och sedan springa på trötta ben. För det är den situationen jag kommer hamna i - att behöva springa fast jag är trött. Bra att öva på alltså! Inte nödvändigtvis jätteroligt och inte att rekommendera för alla - men det fungerar ganska bra för mig.

Efter dessa två pass kände jag onekligen att jag hade gjort mitt för dagen och fyllde på med mellanmål och en dusch. Dags att handla - mat för en vecka ungefär. Kvällens middag blev pulled pork (vildsvin egentligen) som jag hade i frysen och serverade med lite fräscha tillbehör - hemgjord tomatsalsa, hemgjord guacamole och lite majs. Köpte sex "ätmogna avocados", fick slänga 1½ (visst är det taskigt?) och gjorde guacamole på 2½ så har jag två kvar :-) Jag hoppas de är perfekt mogna, annars blir jag besviken!

Sista passet på #21dagarmedyoga gjorde jag efter middagen och känner mig oerhört nöjd med att jag faktiskt lyckades göra det igen. Visst, det är "snällt" att göra det med start under julledigheten, men det kräver ändå att man hittar den där halvtimmen varje dag och är konsekvent så lite stolt är jag ändå! 

Soffläge med gott samvete i kväll således och på med löparskorna i morgon igen :-)

Inga kommentarer: