måndag 1 maj 2017

En halvspontan vecka i Portugal

Tidernas längsta och mest fullmatade blogginlägg

Jag är hemma efter en fullspäckad vecka i värmen och ska försöka sammanfatta veckan. Jag har haft enormt roligt och dålig tillgång till internet så det blev inte mycket bloggat under veckan, däremot finns det en del bilder på min instagram @springpersilja för den som vill se lite snapshots!

Lördag morgon skjutsade Joakim mig till Sturup där jag fick vänta lite på att få checka in väskan men däremot checka in den hela vägen till Faro. Med SAS flög jag först till Arlanda där jag hade 2½ timme på mig att få i mig lunch och fika, sen gick jag ombord på planet till Faro. Det var inte ett fullt plan med Springtime-resenärer utan vi hade fördelats på två avgångar så man fick försöka gissa sig till vilka som skulle på träningsvecka! Jag spanade på skor och ryggsäckar och gissade rätt på några stycken i alla fall.

Min väska kom supersnabbt och jag var en av de sex första som kom ut i ankomsthallen - vi fick åka i en egen minibuss. På den bussen träffade jag bl a Malin och Maria och vi hängde sen ihop hela veckan. Eftersom vi kom med minibussen var vi framme tidigare än övriga och kunde snabbt checka in, dumpa grejerna på rummet och gå ner och äta. Maten var ganska oimponerande men det visste jag om sen tidigare så det handlade mest om att få i sig energi för att sedan gå och packa upp och lägga sig.

Jag vaknade tidigt söndag morgon och hade gott om tid innan morgonjoggen så jag kollade läget från balkongen lite.
 Fåglarna var också i särklass morgonpigga, jag upptäckte sen att det fanns ett svalbo på balkongen vilket förklarade varför svalorna blev lite hispiga när jag var därute!

Sen var det dags att klä sig och bege sig ner till receptionen för en första morgonjogg vid havet. Det var molnigt då men sprack upp fint under dagen. Efter morgonjoggen var det frukost, nu i vår egen Springtime-restaurang och det var minsann andra bullar än i den allmänna restaurangen. Springtime har i alla år fått halvdålig kritik på maten och i år har man valt att satsa lite mer på den delen och helt enkelt tagit ner en svensk kock och fixat en egen restaurang bara för Springtimes deltagare. Det var tydligen inte helt lätt att hiva ner en svensk kock som basar för köket med restaurangens egen personal men resultatet blev bra.

Färskpressad apelsinjuice, latte, mackor, stekt ägg, bacon, färska grönsaker. En stabil start på dagen! Sedan hann vi byta om inför rundvandring på hotellet och så var det välkomstmöte med all relevant info, presentation av veckans ledare med mera.
Det var bl a svenska längdåkningslandslaget som var med som värdar och de representerades av Ola Ravald, Anders Södergren, Daniel Rickardsson och Stina Nilsson. Givetvis fanns det en del relevanta pass i programmet - rullskidor, skidstyrka och skidgång - och intresset för rullskidor var överväldigande. Jag ville självklart också testa så direkt efter mötet gick jag och testade utrustning, hittade ett par passande pjäxor och skrev upp mig på första passet.

Ärligt talat var jag väl ingen stortalang på rullskidor men jag fick i alla fall testa på en sväng och fick mersmak så jag skrev upp mig på ytterligare ett pass. Jag fick höra från Ola Ravald senare under veckan att de var helt överväldigade över det otroligt stora intresset för rullskidor som de inte alls hade räknat med och skulle se till att vara bättre förberedda en annan gång!

Efter en snabb dusch var det lunchdags och Maria hade fixat lunchdate till oss med Kenth som var löpledare i veckan. I receptionen sprang vi på Cecilia som också reste ensam och tjejkvartetten blev komplett :-) Vi åt grillad fisk på strandbaren och tog sen en vända till affären och handlade nödvändigheter innan eftermiddagspasset som blev ett löpteknikpass med lite löpskolning - en lätt uppstart. Vissa sprang sen lite distans efteråt men jag hoppade över det och chillade lite innan dusch och middag.

Måndagen inleddes med morgonjogg och frukost. Sen gick jag på ett core-pass med Elin Bjärkstedt och följde upp det med ett roligt cirkelpass i sanden innan lunch. På eftermiddagen hann jag med att delta i skidgångspasset med Anders och Daniel - en sorts "stavgång extra allt" och så blev det ett hejdundrande intervallpass i pinjeskogen. 1-2-3-3-2-1 minuter med 1 min vila rakt av. Kräkjobbigt men kul! Dusch och middag kändes välförtjänt även denna kväll och den avslutades med paneldebatt med skidlandslaget där vi hade lämnat in frågor i "frågelådan" innan. Det blev en rolig och lärorik kväll!

Som det nu är på träningsresor så är man trött på kvällen och lägger sig i tid och jag var pigg och vaken på tisdag morgon som dessutom var min födelsedag. Jag valde att fira den med att göra roliga grejer. Inledde dagen med morgonyoga i stället för jogg vilket var jätteskönt, och efter frukost blev det ett långt rullskidpass med massor av teknikarbete under Olas ledning. Sjukt läskigt att åka utan stavar och inte var jag nåt vidare på att bromsa i nerförsbackarna heller - men roligt var det! Min plan var att vara med på crossfitpasset efteråt men vi kom tillbaka så pass sent så jag stack ner till stranden och tittade på både det och danspasset och badade i Atlanten i stället.

Snabblunch och klädbyte och så var jag med på skidstyrka innan jag kutade retur till hotellet för att hämta min nummerlapp till eftermiddagens tävling "pricka tiden". Jag hade satt en hyfsat optimistisk tid men det kändes ändå som om jag sprang snabbare - det skulle sedan visa sig att jag kom fyra och bara hade missat med åtta sekunder. Lätt hänt. Hursomhelst var det lite gemensam uppvärmning innan start och så sprang vi 625 m bortåt, vände runt Malin, sprang 1250 m tillbaka, vände runt Kenth och sprang 625 m in i mål. 2,5 km alltså. Roligt! After-run i strandbaren sen med sangria och många skratt och typ världens största födelsedagskalas innan vi gick upp till restaurangen och åt och sen bjöd tjejerna mig på glassbuffé på glassbaren som överraskning. Tack hörni :-)

Tisdagkvällen var annars "ledig kväll", vissa gick på karaoke på Nox Lounge men jag gick i vanlig ordning hem och la mig i acceptabel tid. Inte mycket till nattsuddare....

Onsdag blev lite av en vilodag. Efter morgonjogg och frukost tog tjejgänget en taxi till Vila Real och färjan över till Ayamonte där vi traskade runt och tittade på staden, shoppade lite och åt tapaslunch innan vi åkte tillbaka igen. Cecilia skulle åka rullskidor kl. 15 medan vi andra lugnade oss lite och nöjde oss med backteknikpass med löpargänget och sen gick jag och spontanyogade eftersom jag kände att det behövdes. Rätt skönt var det. Denna kväll var det Anders Södergren som föreläste om sitt liv som skidåkare och bidrog med mycket kunskap och personliga erfarenheter.

Torsdagens stora evenemang var såklart bergspasset och bussarna gick klockan nio. Vi var 110 personer som åkte upp till Odeleite för att springa och gå olika slingor - jag sprang den långa slingan på nästan 15 km i lugnt tempo och hade faktiskt roligt hela vägen. Skidgrabbarna var ansvariga för "mitten" av löpgruppen och tog sin uppgift på stort allvar, särskilt Daniel sprang fram och tillbaka och snackade med olika grupper och var supertrevlig och social. Det blev 15 otippat lätta kilometer för min del och jag firade med en cola och en glass innan jag satte mig på bussen hem. Den välförtjänta lunchen tog vi på en japansk restaurang (sushi, vårrullar, wok, glass) och sedan hann jag knö in både ett pass skidstyrka och ett pass yinyoga (fatta, en hel timmes yinyoga!) innan middagen. På kvällen föreläste Ola Ravald om skidteknik och kompletteringsträning vilket var enormt lärorikt och lagom nördigt.

Och helt plötsligt var det redan fredag, hur det nu gick till. Man kan undra. Jag tänkte dra på ordentligt denna sista dag och det blev fem pass. Startade dagen med yoga eftersom mina ben var så sega, fortsatte med Soma Move som var toksvettigt och fick fart på kroppen så jag stannade kvar på kettlebellpasset eftersom det kändes riktigt bra. Lunch i hotellrestaurangen denna dag och sedan gick jag ner i källaren och lekte med skivstänger på Elins pass med fokus på frivändningar och frivändningar med press. Roligt! Sista passet för dagen var fartleksintervaller i västra skogen, fullt ös och sedan jogg hem. Jag mötte upp tjejerna för ett eget avslutningsparty - sangria och våfflor med jordgubbar och glass på Nox - innan vi duschade och gick på avslutningsmiddag med grillbuffé. I vanlig ordning fortsatte kvällen på Nox men jag gick hem och packade och la mig i stället.

Lördag morgon och stor tacksamhet över kroppen som verkligen höll hela vägen. Vid soluppgång strax före sju stack jag ut på en egen morgonjogg i en halvtimme och tittade på havet, fåglarna och alla snäckor på stranden. Dusch, packa klart, frukost i lugn och ro och så ner till bussen. Stora famnen, tackochhejkramar varvet runt och dags att bege sig mot flygplatsen. Där var det fullt kaos och väldigt långsam incheckning så all den där tiden jag hade tänkt ha för shopping och lunch försvann. Jag hann i princip gå på toa och köpa en macka att ha med mig på planet innan det var dags att gå ombord. På resande fot hela dagen och Joakim hämtade mig på centralen kvart över nio.

Även om det blev många pass blev det inte så många kilometer. 54 km löpning, 13 km rullskidor och 4 km skidgång har jag samlat ihop plus ungefär ett styrkepass om dagen och lite yoga. Jag har haft fantastiskt roligt och utmanat mig själv att vara social och att orka lite extra träning. Hem kom jag med trötta muskler och fräknar på näsan plus ett huvud fullt med inspiration så jag har helt klart fått med mig det jag ville av resan. Givetvis också nya vänner som jag hoppas att jag får träffa igen, vi har haft otroligt kul tillsammans <3

Tack Springtime och Monte Gordo och tack till Malin, Maria och Cecilia för en härlig vecka!